Forældresamarbejde

Vores samarbejde med forældre om deres barn starter ved opstarten i Lundsgade. Konkret sker der det, at alle forældre ved opstart bliver inviteret til en opstartssamtale. Samtalens fokus er at udveksle gensidige forventninger, at tale om barnet og dets behov og ikke mindst at give forældrene et indblik i de værdier og pædagogiske principper, der er bærende for Lundsgade.

Der bliver lagt vægt på, at hvert barn (og familie) er unikt og derfor bliver mødt individuelt. Lundsgade sætter ikke barnet ind i én ramme – og kan derfor alene give et billede af, hvilke gode erfaringer og overvejelser der er omkring opstart og understøttelse af barnets trivsel og udvikling. Samarbejdet med forældre er således meget betydningsfuldt.

Gennem vuggestue- og børnehavetiden bliver der inviteret til en række forældresamtaler. Alle forældresamtaler indeholder temaer omkring barnets sproglige udvikling - og naturligvis barnets trivsel og udvikling i øvrigt.

Forældresamarbejdet vil i nogle situationer ske i form af netværksmøder, hvor relevante fagpersoner også medvirker. Tilsvarende bliver der i nogle situationer arbejdet med pædagogiske handleplaner i forhold til et enkelt barn. Handleplanen indeholder beskrivelse af pædagogiske tiltag, og bliver altid udarbejdet i tæt samarbejde med forældrene.

Forældresamarbejdet sker også i hverdagens bringe og hente situationer. Lejlighedsvis vil det være muligt kort at fortælle forældre om barnets trivsel og hverdagsliv – og tilsvarende at være i dialog med forældrene om, hvordan man i fællesskab kan understøtte barnets udvikling.

Opslag på Aula og stuernes ugeplaner er også et bidrag til forældresamarbejdet. Beskrivelser om hverdagen og billeder af aktiviteter og hverdagen giver forældre et blik ind i det pædagogiske miljø. Opslagene kan ses både som ”brobygning” mellem Lundsgade og hjemmene og som et afsæt for samtaler.