Vores syn på sukker

I Lundsgade er sukker i maden stærkt begrænset. Dog ønsker vi ikke en sukkerpolitik, der er så stram, at den er vanskelig at efterleve i alle sammenhænge

Derfor har vi besluttet, at sukker benyttes som krydderi i maden, når det er nødvendigt for at give en velsmagende mad. I videst muligt omfang benyttes frugt som sødestof på grød eller lignende. En sjælden gang kan kanelen til risengrøden sødes med lidt sukker. Sødet saftevand serveres kun meget sjældent ved helt særlige traditionsbundne lejligheder, for eksempel sommerfest og julefest.

Vi har vedtaget vores sukkerpolitik i samarbejde med forældrerådet. Sammen har vi set på blandt andet Fødevarestyrelsens og Københavns Kommunes anbefalinger til, hvor meget sukker børn må få. Generelt anbefales kun en meget begrænset mængde til børn mellem tre og seks år, og intet sukker til børn under to år. Det skal sikre, at børnene får nok sunde næringsstoffer. Et 3-6 årigt barn har råderum til 300 KJ per dag til mad, der består af tomme kalorier, inklusive det, de får derhjemme. Tomme kalorier kommer fra varer, der ikke bidrager med sunde næringsstoffer, men kun sukker eller fedt. Det kan for eksempel være kage, saft og så videre.

Derfor begrænser vi sukkerindholdet i det daglige.

Sukkerfri fødselsdage

Fødselsdag fylder meget i daginstitutioner, også hos os. I overensstemmelse med kostrådene fra Fødevarestyrelsen fravælger vi kager fra bageren, lagkage og andre søde kager, når vi fejrer dit barns store dag.

Men vi kan godt holde fest uden kage. Vi holder meget af at fejre børnenes fødselsdage i Lundsgade, og du er som forælder meget velkommen til at medbringer lækkerier til fejringen. Det kan for eksempel være:

• Frugtspyd
  • Frugt portionsanrettet i papbærer eller lignende
  • Frugtstænger
  • Pandekager med frugtmos + flødeskum
  • Popcorn (minus vuggestuen)
  • Rosiner
  • Pizzasnegle
  • Pølsehorn
  • Fødselsdagsboller
  • Miniflødeboller (minus vuggestuen)

I flødeboller er sukkerindholdet ofte lavere end i frugt, dog er de produceret på hvidt sukker og indeholder tilsætningsstoffer. Vi har aftalt med forældrerådet, at flødeboller i børnehaven ses som en mulighed, men reguleres, hvis flere børn i samme uge har fødselsdag og alle ønsker at have flødeboller med. Dit barn får altså ikke serveret flødeboller fire gange på en uge.

Sådan fejrer vi fødselsdag

Dit barns fødselsdagsfejring er om eftermiddagen og sker efter aftale med stuen. Du kan vælge at lade dit barn blive fejret hos os i Lundsgade. Så samles vi ved et langbord med fødselsdagsdug på og synger fødselsdagssang. I børnehavegrupperne er der ofte en lille gave fra stuen, for eksempel en tegning fra hvert barn. Vi bliver glade, hvis du som forælder har mulighed for at bidrage med fødselsdagspynt, oppyntning og oprydning.

Ved fejring i private hjem, er det dig som forælder, der ligger linjen – vi opfordrer dog til at begrænse mængden af sukker her også.

fest