Søvnpolitik

I Lundsgade har både vuggestuebørnene og børnehavebørnene mulighed for at sove lur. Som udgangspunkt er det det enkelte barns trivsel og behov, der afgør, hvor ofte og længe barnet sover. Langt de fleste børn bliver lagt til at sove på samme tidspunkter hver dag. Derved bliver det en kendt rutine for barnet.

Søvn i vuggestuen

I vuggestuen vurderer vi hvert enkelt barns behov for søvn, som en del af deres udvikling og trivsel. Som hovedregel vækker vi ikke vuggestuebørn, da det er erfaringen, at en god dagssøvn giver en god nattesøvn.

Nogle af børnene sover i barnevogne udenfor på altanen. Hvilke børn det er, bliver vurderet ud fra kapacitet og det enkelte barns søvnrytme. Børnene sover indenfor ved minus seks grader eller koldere.
De øvrige børn sover indenfor i køjesenge og på madrasser. Øvre køjer bruges kun til børn over to år (de er ikke fastspændt). Af sikkerhedsmæssige grunde spænder vi generelt ikke børn over to år fast med sele.

I vuggestuen er der en medarbejder tilstede i soverummene fra kl. 11.30 til 13.30. Derefter er der babyalarm på. Der er alarmsystem tilknyttet altanen og vuggestuen. Vi tjekker alle sovende børn hver gang et barn tilses eller tages op.

Søvn i børnehaven

Nogle børnehavebørn har brug for en lur som en pause for bedst at kunne mestre dagen. Vi vurderer i samarbejde med forældre løbende det enkelte barns søvnbehov. Som udgangspunkt vækker vi børnene kl. 13.30. I børnehaven er der en medarbejder tilstede i soverummet til alle børn sover. Derefter er der opsyn med børnene fra gangarealet. Vi er opmærksomme på udluftning af soverum, inden vi putter børnene.

Vi følger Københavns Kommunes og Sundhedsstyrelsens anbefalinger til søvn.

yoga