Hvem er vi

Lundsgade er en integreret institution, der består af en vuggestueafdeling og en børnehaveafdeling. Der er i gennemsnit 45 børn i vuggestuen og 60 børn i børnehaven. Vuggestuen fordeler sig på 4 stuer og børnehaven på 3 stuer. Der er et tæt samarbejde mellem stuerne – både i afdelingerne og på tværs af hele huset. Samarbejdet på tværs af stuer og afdelinger i huset gør, at børn og voksne lærer hinanden godt at kende. Det gør også, at husets mange kompetencer og interesser kommer i spil til glæde for både børns og voksnes trivsel, læring, udvikling og dannelse.

Lundsgade har hjemme i en smuk gammel bygning, der tidligere har været Dronning Louise Børnehospital. Der er stadig spor af det smukke bygningsværk og den indre planløsning har udnyttet de mange mindre rum, hvilket gør, at hver stue råder over flere grupperum. Lundsgade har en meget stor legeplads med mange forskellige legezoner.

Geografisk er Lundsgade ”nabo” til Østre Anlæg, Botanisk have, Den Hirschsprungske samling og Statens Museum for Kunst. Hertil kommer områdets øvrige ”lommer” af natur og kultur.

Hos os får dit barn en tryg og udviklende hverdag med plads til sjov, sang og fjolleri. Vi har krop, bevægelse og sanser i fokus, og vi er meget udendørs, hvor vi går på opdagelse i nærmiljøets natur. Vores naturfaglige profil skinner også igennem i køkkenet, der primært serverer grønne og økologiske måltider.

Stuer og teams

Vores vuggestue og børnehave "bor" på hver sin etage.
Vuggestuens fire stuer hedder Grøn, Orange, Sølv og Rød stue. Børnehavens tre stuer hedder Sommerfuglestuen, Mariehønestuen og Guldsmedestuen.

For det enkelte barn vægter vi tryghed og en tillidsfuld tilknytning til stuens voksne. Barnet bliver langsomt introduceret til børnegruppen, andre voksne og huset i øvrigt. Vi skaber ro, så barnet kan opbygge nye betydningsfulde relationer og derved begå sig tillidsfuldt på tværs af stuer og i hele huset.

Barnet lærer i sit eget tempo alle voksne at kende og kan over tid færdes hjemmevant på hinandens stuer.

Både vuggestue og børnehave samarbejder ofte på tværs af stuer. I børnehaven sker det minimum en gang ugentligt i aldersopdelte grupper.

Der er tre pædagogiske medarbejdere på hver stue i både vuggestuen og børnehaven.

Kendte voksne

Vi tilstræber altid, at alle børn er sammen med voksne, som de kender. Det betyder, at vi ved ferie, kursus eller sygdom arbejder sammen på kryds og tværs i huset. Det skaber sammenhæng, genkendelighed og kontinuitet for børnene, så de får en tryg hverdag.

leg i haven

yoga græskar